Veelgestelde vragen


Algemeen

Helaas niet, voorbeelden hiervan zijn;
-Accu's die aangemeld dienen te worden door de fiets fabriek
-Accu's die in het frame van de fiets zitten.

Hoeveel Km een accu gemiddeld mee gaat is lastig te bepalen. Dit hangt namenlijk af van een groot aantal factoren zoals:
Hoeveel wind tegen of mee u heeft.
Het gewicht van de fiets en fietser.
Het wegdek.
Of u veel afremt.
Vaak is het wel zo dat na de restauratie uw accu langer mee gaat dan de orginele nieuwstaat.

U heeft recht op 12 maanden garantie vanaf de oorspronkelijke factuurdatum. Garantie heeft alleen betrekking op het gereviseerde cellenpakket en niet op het elektronische circuit (BMS). Bij sommige accu’s word ook het elektronische gedeelte vervangen en in dat geval valt het BMS wel onder de garantie.

De gemiddelde doorlooptijd voor een restauratie is 1 week. Het kan ook voorkomen dat de doorlooptijd vanwege drukte langer is, zie hiervoor de actuele doorlooptijd bovenaan het aanvraag formulier.

Een aanvraag doet u via het aanvraag formulier, zodra u deze heeft verstuurd word er zo snel mogenlijk met u contact opgenomen.

Na de aanvraag krijgt u te horen of uw accu wel of niet geschikt is voor restauratie. Daarna kunt u ervoor kiezen om uw accu voor 29.95 euro (inc. verzendkosten) naar ons op te sturen. Zodra de betaling ontvangen is krijgt u zo snel mogenlijk een e-mail met daarin de verzend instructies.

Zodra uw accu is ontvangen zal deze getest worden. Nadat alles is getest ontvangt u een e-mail met daarin het testrapport en advies met prijsopgaven.

Ja, om de accu succesvol te kunnen testen is de oplader ook nodig. Sommige accu's zijn voorzien van een contactslot om de accu aan/uit te zetten. In dat geval moet de sleutel ook meegeleverd worden.

Ja, zodra uw accu weer klaar voor gebruik is ontvangt u een e-mail met track en trace code en advies over uw accu.

In de meeste gevallen blijft de led-indicatie op uw accu en op het display gewoon werkzaam. Echter, met name als u de gerestaureerde accu voor het eerst gebruikt, kan het voorkomen dat uw display de actuele restlading niet nauwkeurig weergeeft. Wij adviseren om zeker in het begin niet te veel waarde te hechten aan de indicatie op uw display, maar in plaats daarvan uit te gaan van het aantal kilometers dat u in de praktijk met ondersteuning kunt fietsen. Vanuit kwaliteits- en veiligheidsoogpunt gebruiken wij enkel A-merk energiecellen van o.a. Samsung en Panasonic. Als uw accu oorspronkelijk voorzien was van andere (kleinere) cellen kan het zijn dat de actuele restlading niet meer exact overeenkomt met de waarde die u op het display ziet. Bij veel accu’s wordt de restlading met ‘blokjes’ of led-lampjes weergegeven en meestal wordt deze indicatie nauwkeuriger naarmate de batterij meer laadcycli doorloopt. In enkele gevallen geeft het display ook na meerdere laadcycli niet de accurate restlading weer, met name wanneer de oorspronkelijke capaciteit aanzienlijk vergroot is. De computer in de accu meet in dat geval nog steeds de oude energiewaarden. U zult dan zelf vast moeten stellen hoeveel kilometer er met een bepaald batterijpercentage gereden kan worden voordat de ondersteuning wegvalt.

Helaas niet, accu's maken is altijd maatwerk.

Kosten

Dat is afhankelijk van de accu zelf. Soms hoeft er alleenmaar één onderdeel vervangen te worden. Ook als de accu volledig gerestaureerd moet worden is de prijs verschillend. Er zijn verschillende soorten accu's; denk aan 24 Volt of 36 Volt, wat de capaciteit is etc. Ga voor meer info naar de tarieven pagina.

Accu

De laadcapaciteit van uw batterij (veelal uitgedrukt in Ah of Wh) is bepalend voor de actieradius: de maximale afstand die u met een volgeladen accu kunt afleggen. Vergelijk het met de benzinetank van een auto. Naarmate de capaciteit groter wordt kunt u langer met ondersteuning fietsen.

De BMS is een noodzakelijk stuk elektronica om ervoor te zorgen dat uw accu optimaal en veilig gebruikt kan worden. De BMS zorgt er o.a. voor dat de accu gebalanceerd wordt opgeladen en niet te ver ontlaadt.

De gemiddelde levensduur van een Li-ion accu is 3 tot 5 jaar. Van een LiFePO4 accu is deze al gauw 6 tot 10 jaar.

Ons advies:
-Laadt uw accu eerst volledig op.
-Zorg ervoor dat u uw accu de eerste paar keren helemaal leegrijdt.
-Probeer ook daarna de accu zoveel mogenlijk leeg te rijden tussen twee oplaadbeurten.
-Pas na vier oplaadbeurten berijkt de accu zijn maximale capaciteit.
-Wanneer een fietsaccu langere tijd niet gebruikt wordt, ontlaadt deze zichzelf langzaam. Laadt de accu daarom zeker één keer per maand bij.
-Als het koud is (temperatuur onder de 5 graden Celsius), is het raadzaam een fiets accu binnen te bewaren. Daarmee vergroot u niet alleen de actieradius als u bij koud weer gaat fietsen, maar ook de levensduur.
-Bewaar uw accu altijd op een koele en droge plek. Laadt hem voor gebruik even op kamertemperatuur komen (minimaal 15 graden Celsius) en laadt hem bij, zodat u tijdens de rit met uw elektrische fiets over de volledige capaciteit van uw accu kunt beschikken.
-Mocht u vaak korte afstanden rijden, dan is het beter om de accu van uw elektrische fiets niet na ieder ritje bij te laden. Rijdt hem het liefst minimaal steeds ongeveer half leeg voordat u hem weer aan de lader hangt.

Nee, het verbruik heeft altijd te maken met uw vervoersmiddel zelf. Bij een restauratie verandert er dus niets.

Dit hangt af van het formaat van de behuizing van de accu en wat de orginele capaciteit van de accu is. In veel gevallen zal uw accu langer mee gaan.

Opladen

Dat hangt af van uw oplader. U kunt dit berekenen door de capaciteit (Ah) van uw accu te delen door de laadstroom (A) van uw oplader. Veel laders hebben een laadstroom van 2A. Een accu van 10Ah zou dan theoretisch in vijf uur vol moeten zijn.

Verzending

Alle verzendgegevens staan op het PDF bestand wat u via een e-mail verstuurd krijgt.

De verzendkosten zitten bij alle prijzen inbegrepen.

Nee, dat is niet mogenlijk.

Ja, als u in Alkmaar e.o. woont kan uw accu gratis worden opgehaald.

Overig

Ja, wij kunnen ook accu's van o.a. accu handgereedschap en andere van accu voorziene voertuigen maken. Ook kan er een accu op maat gemaakt worden. U kunt hiervoor altijd contact opnemen.

Als de oude accucellen niet meer te geruiken zijn worden deze ingeleverd bij een batterij inleverpunt.